Fit Dutchies is een van de grootste fit & health platforms van Nederland die jou op weg helpt naar een fitter en gezonder leven. Met een groep enthousiastelingen, met ieder hun eigen specialiteit, proberen we onze volgers op een realistische manier stap voor stap richting een fitter lichaam te helpen. Op www.fitdutchies.nl vind je dan ook dagelijks nieuwe items die jou daarbij ondersteunen.

Fit Dutchie Yvonne is studente Voeding & Diëtetiek en daarnaast een echte fit girl. Met haar kennis en enthousiasme probeert ze mensen te motiveren en met haar achtergrond vooral te informeren. Voeding en sport zijn een belangrijk deel van haar leven en dat probeert ze in deze blog met jullie te delen. Je kunt namelijk sporten wat je wil, maar uiteindelijk is voeding zo’n essentieel onderdeel in jouw weg naar een fitter lichaam dat dit eigenlijk niet zonder elkaar kan.

In de blog gaan we in op macro’s. Wat macro’s zijn? Dat zijn de belangrijkste voedingsstoffen die we onderverdelen in koolhydraten, vetten en eiwitten. Daarnaast hebben we micro’s die bestaan uit vitaminen en mineralen.

"Laatst kreeg ik de vraag wat ik met mijn macro’s doe als ik ‘s avonds weet dat ik een etentje of feestje heb."

Maar wat zijn macro’s nu? Macro betekent groot. Het zijn voedingsstoffen die je lichaam in grote mate nodig heeft. Deze worden ingedeeld in drie grote groepen: koolhydraten, vetten en eiwitten. Dit vond ik een leuke vraag, want ik denk dat velen van jullie dit ook moeilijk vinden. Het is namelijk ook lastig, zeker voor de fitdutchies onder ons. 

Je weet namelijk dat macro’s tellen moeilijk wordt, het lijkt waarschijnlijk niet op je eigen bakje eten en dat ook de verleiding tot het eten van grotere porties om de hoek komt kijken. Altijd nee zeggen is natuurlijk geen optie. Naar mijn mening is het ook zeker heel belangrijk om dit soort dingen te blijven doen. Dit zijn momenten waarop je tijd vrij maakt voor je sociale contacten en familieleden. Eten gaat nu eenmaal nog altijd gepaard met gezelligheid en dat is iets wat je jezelf in deze levensstijl niet teveel mag ontnemen.

Tuurlijk mag je eigen keuzes maken, dat is ook wie we zijn en waar we uiteindelijk doelen mee bereiken. Maar hier en daar moet je soms gewoon doen wat de rest van Nederland ook doet: genieten van eten en de gezelligheid dat het met zich mee brengt.

Tips!

Om dit soort momenten van plezier wat minder stressvol te maken (ja, lieve mensen.. uiteten is voor sommige, inclusief mezelf, soms een stressmoment), zal ik vandaag vertellen hoe ik hier persoonlijk mee om ga. Wat ik net al zei: tegen alle uitjes nee zeggen gaat je waarschijnlijk niet lukken en met een beetje voorbereiding hoeft dat ook niet. Deze kleine tips zullen er al voor zorgen dat jij je een stuk minder schuldig hoeft te voelen achteraf.

Tip 1: Houd overdag rekening met je voeding

Ikzelf probeer overdag zoveel mogelijk alleen maar eiwitten te eten, en vooral weinig vet. Shakes, ei eiwitten, salades, eiwitrepen, magere kwark, wat rijstwafels plus veel groentes. Hier kun je eventueel een salade van maken, maar ook gewoon lekker snacken. Wortels, tomaat, komkommer, broccoli.. het is maar net wat jij lekker vindt. Op deze manier houd je jezelf vol, maar bespaar je heel wat calorieën die je ‘s avonds lekker kunt eten.

Tip 2: Drink over de gehele dag veel water

Dit is natuurlijk een algemeen bekend iets. Water drinken is goed voor een gezond en vitaal lichaam. Het zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller worden uitgescheiden en daarnaast houd dit je maag ook een beetje vol. Vergeet hierbij natuurlijk niet bovengenoemde producten te eten. Daarnaast is restaurant eten vaak wat zouter, waardoor je de volgende dag wat meer vocht vasthoud. Door veel water te drinken kun je dit beperken.

Tip 3: Ga naar de sportschool of doe iets actiefs

Het is nou eenmaal zo: een lekkere zweetsessie zorgt voor een beter gevoel. Alsof je het eten meer hebt verdiend. Natuurlijk niet letterlijk. Je verbrandt niet opeens extra en van één avond kom je natuurlijk ook niet gelijk aan. Het is puur om je hoofd even lekker leeg te maken. Een simpele wandeling kan hier al voor zorgen. En een sportschool rondje support ik natuurlijk altijd.

Tip 4: Bekijk van te voren de menukaart

Op deze manier weet je waar je aan toe bent. Je kunt alles al bekijken, een keuze maken en zo ben je in ieder geval bewust van wat je te wachten staat. Klinkt misschien een beetje zwaar, maar je maakt het voor jezelf op deze manier alleen maar makkelijker. Je kunt jezelf erop in stellen en zo kun je ook meer spelen met de macro’s die je overdag gebruikt. Zo kom je er misschien ook achter dat het helemaal niet zo slecht hoeft te zijn. Bestel bijvoorbeeld een salade zonder dressing, een stuk vlees zonder saus en groente ipv patat. Er zijn best wat mogelijkheden die het minder ‘stressvol’ maken.

Tip 5: Honger jezelf niet uit

Ik weet dat veel mensen dit doen. Overdag amper iets eten. Doe dit niet! Als je dit doet ben je gedoemd te mislukken. Eenmaal in de avond ben je zo uitgehongerd, dat je jezelf niet meer kan inhouden. Hierdoor zal je veel meer eten en andere productkeuzes maken, dan wanneer je gewoon overdag had gegeten. Je gaat jezelf overeten, waardoor je je slecht en misschien misselijk gaat voelen.

Daarbij is het natuurlijk belangrijk te onthouden dat je van één zo’n avond natuurlijk niet gelijk aankomt. Het wijkt misschien af van je eetpatroon, maar ben je de rest van de tijd super strikt, dan kan die pizza of super romige pasta het niet voor jou verpesten.

Geniet met mate, houd rekening met bepaalde keuzes en ga de volgende dag gewoon weer verder waar je gebleven was. Het blijft misschien lastig, ook ik vind het soms nog moeilijk, maar ik leer hier wel steeds beter mee omgaan. Ook ondervind je steeds beter wat je wel de moeite waard vind om te eten en wat niet.

Jezelf dus niet teveel beperken, doe wat goed voelt voor jou en laat je niet ompraten door de mensen om je heen. Zo heeft iedereen zijn eigen ding.